søndag den 1. juni 2014

Urtekrams Aloe Vera Shampoo til tørt hår.



Økologi uden diverse silikoner, parabener og diverste grumme ting er jo altid en lækker fornøjelse, og særligt når det kommer fra det danske mærke Urtekram, der laver... ja, øko-kram.
Således har jeg netop prøvet Urtekrams Aloe Vera shampoo til tørt hår.

Da min Yaz-shampoo ikke er til at få i Jylland, prøvede jeg for nyligt Body Shops fancy miljø-shampooer, der ikke skulle have hverken det ene eller andet frække produkt i sig. So far so good, det fungerede ganske fint - men gav mig desværre også alt for meget efterladenskaber i hårbunden, trods lovningen på, at der ikke var hældt silikoner i lortet.
Så for at counter-balancere dette, prøvede jeg derfor noget andet - og her kommer Urtekrammet så ind.

På papiret ser det jo både godt og strålende ud. Dog hæfter jeg mig ved "Vegetabilske olieprodukter".
Hm. Første spørgsmål som almindelig forbruger er: Hvad pokker mener de med det? Er der tale om majsolie eller fx peanutolie eller hvad he... har de gang i?
Så vidt jeg kan se på hele deres sortiment (look here!) er det en ingrediens der går igen i ALLE shampooer. Så vidt jeg har lært, så er ingredienslisten en opgørelse over, hvor meget der er i af hver ting. Og de vegetabilske olieprodukter står faktisk som nr. 2 eller 3 i samtlige af shampooerne. Herudfra burde man kunne konkludere, at Urtekram (som de fleste andre virksomheder), laver en base-shampoo, hvorfra der puttes diverse ting og sager ned i, afhængig af forbrugerens problemer/pains: Tørt hår, skæl, volumen m.v.

Og dette er der i princippet ikke noget galt med. Problemet er dog, at min hårbund og jeg ikke har det godt. Førhen har jeg kunnet nøjes med hårvask 2-3 gange om ugen. Med Urtekrams shampoo er jeg nede på hveranden dag, fordi håret opsamler alle de olier, der lægger sig i hårbunden og bliver mere fedtet end det behøver. Så nej - håret bliver ikke længere tørt. Så på den måde kan man selvfølgelig godt sige, at shampooen leverer det den siger.
Til gengæld overkompenserer den også...

Løsningen?

Jeg har i noget tid kigget på shampooer fra Vølve. En eller anden dag meget snart får jeg nosset mig sammen og købt den pebermynteshampoo...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar