torsdag den 12. marts 2015

Anmeldelse: Lily Lolo mineralfoundation - Mineral Starter Collection


I forbindelse med det tidligere indlæg om silikone i beauty-produkter tjekkede jeg mine egne produkter for flydende plastik. Og minsandten om der ikke var et par stykker. Derfor klikkede jeg ind på Lily Lolo, som efter sigende skulle være noget af det reneste. Hos Lily Lolo kan du endda købe mineralpudder i små test-bøtter, der hedder "Mineral Starter Collection Kit".

Det er et teeny-weeny-itsy-bitsy lille kit, der ovenikøbet har en bette børste med, så du ikke er lost, hvis du starter helt fra scratch! God stil, Lily, I like! Sættet koster ca. 130 kr.
Jeg bestilte kittet direkte fra producentens egen hjemmeside, og der var no hassle - alting kom til tiden, som det skulle. Endda med et fancy produktkatalog i genbrugspapir.


Det er pænt, nydeligt og stramt design - minimalistisk ville nogen sikkert sige. Og dåserne er tilpas små, så man ikke får en kæmpe mængde, men stadig nok til at man kan prøve dem over flere gange, fx teste farven under glødepærer og i sollys. Det er en perfekt kombi.

Jeg havde valgt det medium-lyse sæt. Der er 3 sæt at vælge imellem, og her fik jeg lidt fra begge ender af skalaen, da min hud både er rosa, men også bliver utrolig hurtig brun. En god blanding af slaviske og skandinaviske gener fra min fars polske oldemor (læs: mørke og varme farver) og min mors leverpostej.

På billedet nedenfor har jeg vendt bøtterne om, så man kan se farverne (taget med iPhone-kamera).
Med i pakken får man en prøve på "Flawless Silk", der er en finishing powder, så pudderet holder længere. Den har jeg ikke haft brug for at prøve endnu...


Den første farve er Candy Cane. Den hører til den kolde farveskala og er beregnet til lys hud. Den anden farve er In the Buff, som er en neutral shade, beregnet til lys-medium hud. Til sidst er der Warm Peach, som er fra den varme farveskala, beregnet til den lyse hud.

I brochuren står der om hhv. Neutral, Cool og Warm farveskala:

NEUTRAL: Balanced, no obvious pink, peach or yellow to the skin and veins are greeny-blue
COOL: Pinky tones to the skin and veins are more likely to be blue
WARM: Peachy tones to the skin and veins are more likely to be green

Der er også et rigtig godt skema, som giver overblik over de forskellige farvers og hudtyper.
Det "værste" er faktisk, at jeg tror alle tre farver passer udmærket til min hud, afhængig af årstid og lyskilde.
Candy cane gør min hud lysere i både dags- og aftenlys, mens warm peach giver glød i aftenlys (læs: glødepærer). In The Buff er den mørkeste, men den vil være supergod til sommer, når man har fået farve, tror jeg.

Husk i øvrigt, at du ikke bør bruge den samme farve foundation hele året, medmindre det er en, der blender sammen med din egen - hvilket primært er de flydende af slagsen.


Her har jeg prøvet at vise nuancerne i pudderet
Selve påføringen sker fuldstændig mirakuløst lækkert og nemt. Man dupper lidt pudder ud i låget, dypper børsten i det, banker det overskydende pudder af hårene og lægger det lige så stille på et område af huden, hvorefter man med cirkelbevægelser arbejder det ind.

Og det er her, min gamle mineralfoundation gik i ged. Bare dét at stå med et produkt, som man VED ikke indeholder silikone, gør en mere tryg og sikker allerede.
Min gamle Jane Iridale foundation var sådan helt "tyk" i det (bl.a. med til at give den gode dækkeevne) - men den føltes som et virkelig lag på huden, på en temmelig ulækker måde.

Men fordi der ikke er alt muligt shit i de her foundations, kan jeg mærke, hvor lette de er, og hvor godt de bare blender ind og sidder hele dagen. Før fik jeg altid en hel masse bumser og urenheder i huden, fordi Jane Iridale-pudderen lagde sig i et tykt lag, så huden ikke kunne ånde.
Jeg bruger ikke make-up særlig tit, men når jeg gør, kan jeg godt lide, at det er "rene" varer.


Jeg kan stadig godt mærke, at min hud ikke bryder sig om at blive lukket inde - den stresser lidt.
Men effekten her er mindre.
Min hud mellem øjenbrynene/panden lider til gengæld mere... Da pudderet er meget "tørt" (det er pudder jo generelt - derfor det er godt til fedtet hud) - har huden i min pande tydelige "skæl" og drysser i tørre flager. Det kan faktisk tydeligt ses. Så min løsning er at lægge et meget lille og tyndt lag i panden og så lade pandehåret dække resten.

Men jeg må nok også se i øjnene, even with no silikone, så er min hud bare et sart væsen, der ikke skal have for meget gejl på i løbet af en dag... Og i virkeligheden er den faktisk også smukkest uden, synes jeg. Når det skal være.

Men derfor må man jo godt være lidt forfængelig fra tid til anden, ikke?
Det bliver ihvertfald ikke sidste gang jeg køber noget fra Lily Lolo!

Mineralpudder ingredienser: Mica, Zinc Oxide + CI farver (hyppigt titanium oxid og jern oxid)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar